Neogames - Hub of the Finnish Game Industry

PELIALA 2018-SELVITYS / FINNISH GAME INDUSTRY 2018 REPORT

16.04.2019 11:26

Suomen peliala työllistää ensi kertaa yli 3 000 ihmistä ja heistä 27 % on ulkomaalaisia

(scroll down for English)

Suomen pelialalla on nyt noin 3 200 työntekijää ja näistä peräti 27 prosenttia on ulkomaalaisia. Työntekijöiden kokonaismäärä on kasvanut kahdessa vuodessa noin 16 prosenttia ja ulkomaalaisten määrä peräti 75 prosenttia. Suomalaiset pelistudiot uskovat, että uusia työpaikkoja syntyy yli 500 seuraavan 12-18 kuukauden aikana.

Työpaikkojen ja ulkomaisten työntekijöiden määrän kasvu on merkittävää ja osoittaa, että Suomi on maailmanlaajuisesti erittäin houkutteleva peliteollisuuden keskus. Kokeneiden ammattilaisten saatavuus paikallisesti on ollut ja on edelleen yksi Suomen peliteollisuuden suurimmista haasteista.

Vuonna 2018 julkaistiin uusia pelejä vain noin 100 kappaletta, kun aiemmin niitä julkaistiin 150 – 200 kappaletta vuodessa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että iso osa peleistä on nykyään pitkäikäisempiä palveluja perinteisten yksittäisten pelien sijaan. Studiot keskittyvät nykyisten pelien kehittämiseen sen sijaan, että julkaisisivat kokonaan uusia pelejä. Vain viisi pelistudiota 30 suurimmasta julkaisi uuden pelin vuonna 2018.

Suomalainen peliteollisuus on ammattimaistunut ja vakiintunut. runsaan kahden miljardin euron toimialaksi. Toimialalla tämä saavutettu vakauden taso nähdään uuden kasvun askeleena, ei pelkästään tyydyttävänä saavutuksena.

Pelialan koko raportti on ladattavissa tästä: FGIR 2018 Report

***

Finnish games industry employs over 3,000 people and 27% of them are from abroad

The Finnish game industry now has about 3,200 employees, of which as many as 27 per cent are from abroad. The total number of employees has increased by about 16 per cent in two years and the number of foreigners by as much as 75 per cent. Finnish game studios believe that more than 500 jobs will be created in the next 12-18 months.

The growth in jobs and the number of foreign workers is significant and proves that Finland is globally a highly attractive games industry hub and, to a certain extent, the availability of experienced professionals locally has been and still is one of the biggest challenges to the Finnish game industry.

In 2018 the number of new games published was around 100 compared to 150-200 games per year previously. This is mainly an outcome of the increased popularity of the game as service -model. Studios concentrate on developing their existing games rather than launching new ones. Only five out of the 30 biggest game studios launched a new game in 2018.

The Finnish game industry has become more professional and well established. The industry has matured to be more than two billion Euro annual business. However, this level of stability is seen as a stepping store to new growth, and not as a satisfactory achievement. The industry remains dynamic.

A comprehensive report on the game industry can be downloaded from here: FGIR 2018 Report