Neogames - Hub of the Finnish Game Industry

Suomen peliparhaimmisto palkittiin The Finnish Game Awards -gaalassa

27.04.2017 23:30

AWARDS_2017_videostill_final_144

27.4.2017 – Suomen pelialan menestystä juhlittiin tänä iltana The Finnish Game Awards -peligaalassa Helsingissä. Gaalan kohokohtia olivat Supercellin tuplavoitto, tunteellinen vaikuttajapalkinto ja suomalaista hulluutta juhlistava yleisön suosikkipeli.

Peligaalassa jaettiin kaikkiaan kymmenen palkintoa tai tunnustusta. Vuoden 2016 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2016 hyötypelin valitsi hyötypeleihin keskittynyt Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja yritystulokkaan valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus. Neogames Finland valitsi puolestaan vuoden ilmiön.

Vuoden tauon jälkeen jaettiin myös pelialan vaikuttajapalkinto elämäntyöstä pelialalla Pelit-lehden emerita päätoimittajalle Tuija Lindenille. Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustus vuoden 2016 vapaaehtoiselle Minna Elorannalle. Lisäksi Pelit-lehti luovutti perinteisen Kyöpeli-palkinnon vuoden 2016 yleisön suosikille, Amistechin My Summer Car -pelille.

Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Gaalan sponsoreina toimivat Remedy Entertainment, Next Games, Supercell, Unity Technologies Finland, Rovio, Fingersoft, Colossal Order, Dodreams ja Redlynx.

Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat:

Vuoden 2016 hyötypeli (Applied Game Award 2016): Augmented Climbing Wall / Valo Motion Oy

Valo Motionin Augmented Climbing Wall muuttaa kiipeilyseinän pelialustaksi ja monipuolistaa kiipeilysuoritusta. Augmented Climbing Wall on erinomainen esimerkki siitä, miten pelillistämistä voidaan yhdistää jo olemassa olevaan ja luoda näin kokonaan uusia kokemuksia. Lisätietoja osoitteessa www.augmentedclimbing.com.

Vuoden 2016 yritystulokas (Finnish Rookie of the Year 2016): Kopla Games

Suomen pelialalla on tällä hetkellä noin 250 yritystä. Vuonna 2015 – 2016 uusia yrityksiä perustettiin Neogamesin mukaan kaikkiaan 45 kappaletta. Vuoden 2016 tulokaspalkinnon saaja Kopla Games on perustettu 2015 ja sen peli Nonstop Knight julkaistiin kesäkuussa 2016. Saman vuoden elokuussa Nonstop Knightin julkaisija saksalainen flaregames osti Kopla Gamesin.

Lisätietoja osoitteessa www.koplagames.com.

Vuoden 2016 ilmiö (Sensation of the Year 2016): Suomen pelimuseo

Tampereen Vapriikkiin avattu Suomen pelimuseo tarjoaa kävijöilleen mahdollisuuden tutustua suomipelien historiaan monipuolisesti ja kattavasti. Pelien lisäksi tarjolla on eri aikakausien interiöörejä, joiden avulla kävijä voi palata ajassa taaksepäin niihin vuosiin, kun sekä elämä että pelaaminen olivat erilaista. Pelimuseo on lähes pakollinen vierailukohde kaikille peleistä ja pelaamisesta kiinnostuneille. Lisätietoja osoitteessa www.suomenpelimuseo.fi.

Vuoden 2016 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2016): Alienation / Housemarque

Housemarquen Alienation on oman lajityyppinsä puhdasverinen edustaja, tiukka ja viihdyttävä pakkaus täynnä toimintaa. Housemarquella on taito luoda visuaalisesti huikeita maailmoja ja varsinkin Alienationin partikkeliefektit ansaitsevat korkean arvosanan. Lisätietoja osoitteessa www.housemarque.com/games/alienation/.

Vuoden 2016 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2016): Quantum Break / Remedy Entertainment

Quantum Break on Suomen pc- ja konsolipelien lippulaivayritys Remedyn uusin peli, joka tarjoaa visuaalisesti, kerronnallisesti ja pelillisesti täysiverisen pelikokemuksen. Quantum Break yhdistelee peleistä ja tv-sarjoista tuttuja elementtejä uudella tavalla. Remedyn aikaisempien pelien tapaan se on suunnannäyttäjä pitkälle tulevaisuuteen. Lisätietoja osoitteessa www.remedygames.com/games/quantumbreak/.

Vuoden 2016 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2016): Clash Royale / Supercell

Supercellin Clash Royale on sekoitus keräilykorttipelejä, tornipuolustusta ja reaaliaikaista strategiaa. Uusien ja vanhojen asioiden oivaltava yhdisteleminen on aiemminkin osoittautunut menestyksekkääksi kombinaatioksi ja Clash Royalen kansainvälinen menestys todistaa kaavan todeksi jälleen kerran. Lisätietoja osoitteessa www.clashroyale.com.

Pääpalkinto: Vuoden 2016 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2016): Clash Royale / Supercell

Clash Royale jatkaa Supercellin Hay Daysta alkanutta maailman lataus- ja ansiolistojen dominointia. Äärimmäisen kovan kilpailun vuonna 2016, Clash Royale onnistui kiilaamaan paitsi vuoden suosituimmaksi mobiilipeliksi maailmanlaajuisesti, myös Suomen vuoden kotimaiseksi peliksi 2016. Lisätietoja osoitteessa www.clashroyale.com.

Lisätietoja

KooPee Hiltunen / Neogames Finland ry / 040-5324176 / koopee@neogames.fi
Gaalakuvia ja kuvakollaasi painokelpoisena: http://bit.ly/2oQOF9B
Lisää gaalakuvia tulossa myöhemmin: www.neogames.fi/gaala
Suomen pelialan raportti: http://www.neogames.fi/fgir2016/

Neogames Finland ry

Neogames on jäsenpohjainen, voittoa tavoittelematon pelialan yhdistys. Tehtävänämme on koordinoida, kiihdyttää ja tukea suomalaisen peliteollisuuden kasvua ja kehitystä. Yhdistämme pelialan eri sektorien toimijat ja ajamme heidän yhteisiä etujaan.

Suomen Pelinkehittäjät ry

Suomen Pelinkehittäjät on Suomen pelinkehittäjäyritysten yhdistys. Yhdistyksen tehtävänä on toimia suomalaisten peliyhtiöiden yhteistyöelimenä, toiminnan edistäjänä ja edunvalvojana.
– – –
The best games made in Finland were awarded at The Finnish Game Awards

April 27th, 2017 – After a successful year, the Finnish game industry was celebrating at the Finnish Game Awards Gala in Helsinki tonight. Gala’s highlights were Supercell’s double victory, sentimental influencer award and people’s choice award to the indie game that celebrates Finnish eccentricity.

A total of ten awards were presented during the gala evening. The Finnish Game of the Year 2016, the Small Screen Game of the Year 2016 and the Big Screen Game of the Year 2016 were selected by the members of the Finnish Game Developers’ Association. The Applied Game Award 2016 was selected by the Serious Gaming Cluster Finland Association. The Creative Achievement of the Year 2016 and the Finnish Rookie of the Year 2016 were chosen by the board of the Finnish Game Developers’ Association. And finally, the Sensation of the Year 2016 was picked by the Neogames Finland Association.

After a year’s break, the influencer award for a life’s work in the Finnish game industry was given to Pelit magazine’s emerita editor-in-chief Tuija Linden. IGDA Finland also presented their recognition to the Volunteer of the Year Minna Eloranta. Gaming magazine Pelit gave away their traditional “Kyöpeli” trophy to the People’s Choice Game of the Year 2016. The winner was My Summer Car from Amistech.

The Finnish Game Awards was organized by the Finnish Game Developers’ Association and the Neogames Finland Association. The gala evening was sponsored by the game studios Remedy Entertainment, Next Games, Supercell, Unity Technologies Finland, Rovio, Fingersoft, Colossal Order, Dodreams and Redlynx.

This year’s winners at The Finnish Game Awards were:

The Applied Game Award 2016: Augmented Climbing Wall / Valo Motion Oy

The Valo Motion’s Augmented Climbing Wall transforms the climbing wall into a gaming platform and diversifies the climbing performance. The Augmented Climbing Wall is an excellent example of how gamification can be combined with an already existing activity and create completely new experiences. For more information, visit www.augmentedclimbing.com.

The Finnish Rookie of the Year 2016: Kopla Games

There are currently approximately 250 companies in the Finnish game industry. According to Neogames, a total of 45 new companies were founded in 2015 – 2016. The Finnish Rookie of the Year 2016, Kopla Games, was founded in 2015 and its game Nonstop Knight was released in June 2016. In August of the same year, Nonstop Knight’s German publisher, flaregames, acquired Kopla Games. For more information, visit www.koplagames.com.

The Sensation of the Year 2016: The Finnish Museum of Games

The Finnish Museum of Games, opened in Tampere’s Vapriikki, offers its visitors an opportunity to explore the history of Finnish games in a versatile and comprehensive way. In addition to the games, there are interiors of different ages, enabling the visitor to return in time to the years when life and gaming were different. This museum is a nearly compulsory site for all gaming enthusiasts. For more information, visit www.suomenpelimuseo.fi.

The Best Creative Achievement of the Year 2016: Alienation / Housemarque

Housemarque’s Alienation is a pure-blooded representative of its game genre, a rigorous and entertaining package full of action. Housemarque has the ability to create visually glorious worlds and especially the particle effects of Alienation deserve a high rating. For more information, visit www.housemarque.com/games/alienation/.

The Big Screen Game of the Year 2016: Quantum Break / Remedy Entertainment

Finland’s PC and console games’ flagship company is Remedy and its latest game is the Quantum Break. It offers full visual, narrative and gameplay experience. Quantum Break combines familiar elements of games and TV series in a new way. It’s a trendsetter far into the future like Remedy’s previous games. For more information, visit www.remedygames.com/games/quantumbreak/.

The Small Screen Game of the Year 2016: Clash Royale / Supercell

Supercell’s Clash Royale is a mix of collectible card games, tournament defense and real-time strategy. The combination of new and old things has previously proved to be a successful combination and the international success of Clash Royal proves the formula once again. For more information, visit www.clashroyale.com.

The Main Award – The Finnish Game of the Year 2016: Clash Royale / Supercell

Supercell’s Hay Day started the Finnish domination of the global download and earnings lists and now Clash Royale continues it. Even though the extremely tough competition in 2016, Clash Royale succeeded in pushing in to not only the year’s most popular mobile game worldwide, but also The Finnish Game of the Year 2016. For more information, visit www.clashroyale.com.

More information

KooPee Hiltunen / Neogames Finland ry / 040-5324176 / koopee@neogames.fi
Gala photos: http://bit.ly/2oQOF9B
More photos coming later: www.neogames.fi/gaala
Finnish game industry report: http://www.neogames.fi/fgir2016/
Neogames Finland Association

Neogames Finland is a member-based non-profit game industry organization. Our mission is to accelerate, coordinate and support the development of the Finnish game cluster. Neogames’ members represent all sectors of the game industry from business to education and research. Neogames is an impartial umbrella association, and we serve the shared interests of all industry players. Our aim is to provide a solid and growth-oriented operating environment for the Finnish game industry as a whole.

Suomen Pelinkehittäjät ry / Finnish Game Developers’ Association

Suomen Pelinkehittäjät ry – Finnish Game Developers’ Association in English – is the national association of Finnish game studios. Our mission is to serve as a cooperative body, promoter and trustee of the Finnish game developer studios.